måndag 14 september 2009

Övervintring av pelargoner

Det är många som frågat mig om jag har några tips på hur man övervintrar pelargoner. Jag är själv ganska ny på det här och har tidigare mest bara haft pelargoner ute (och sen gjort mig av med dem, då jag hade en liten kisse som tuggade på ALLA blommor).

Men i år ska jag försöka övervintra mina. På pelargonsällskapets hemsida kan man få bra nybörjartips! Bland annat skriver de så här om övervintring:

"Tumregeln för övervintring är ”ju varmare pelargonen har det, desto mer ljus och vatten behöver den”. Står plantan kallt – inte under +5 grader – så klarar den sig med knappt något ljus alls och med försiktig vattning kanske en gång i månaden. Jorden bör vara ”lätt fuktad”, så plantan varken ruttnar eller torkar ihjäl. En glasveranda eller ett uterum med +10 grader, där plantan får mycket naturligt ljus, är en annan möjlighet. Man får vattna lite, lite mer, men det finns pelargoner som då kan blomma mitt i vintern. Det går också att övervintra plantan inomhus i bostadsrum, möjligheterna för att detta ska lyckas ökar om den då får extra belysning. Lågenergilampor, lysrörsarmatur (helst kallvit) och särskilda växtlampor är bra till detta. Man kan också stänga av elementen i ett rum och på så vis få en lägre temperatur i rummet, kanske 15-16 plusgrader. Allra bäst är att använda båda dessa altenativ. "
(källa: http://www.pelargonsallskapet.com/nyborjare.htm)

Lycka till! Och ta och kika in på deras hemsida om ni vill veta mer om exempelvis hur man tar sticklingar osv..

Hoppas ni fått lite hjälp!

13 kommentarer:

Jess sa...

Själv har jag fullt sjå att hålla liv i den enda jag har! ;)

Jess sa...

Okej, jag får väl försöka! Tack för tipset!

2BarnsMamman sa...

Kikar in på din fina blogg och lämnar en liten hälsning...

Sjäv köpte jag mina första pelargoner i början av sommaren och är glad att jag lyckats få dem att överleva. Att få dem att övervintra är nog överkurs för mig, som är hopplös med blommor :)

Ha en fin kväll! Kram

Jenny sa...

Hej Lina!
Tack för besöket hos mig o vilket bra inlägg om pelargonerna, funderade just på när jag skulle ta in mina för övervintring:)

Ha en bra kväll,

Kram Jenny

Ellinor sa...

Tack så jätte mycket för tipset! Ska kika in lite på sidan också för fler tips och råd :)
Kram

engelsson sa...

Intressant..kanske man ska försöka*L*

Sari sa...

Wow, jag har sagt det innan men säger det igen. Fullkomligt ÄLSKAr dina vackra pelargoner!! Tack för tipset, ska se om jag kan lyckas denna gången :P
Ha en finfin tisdag!
KRAM

Katta sa...

Ja men kolla du hade ju med om Pelargoner i ditt inlägg i går. Jag är urdålig på såna blommor. Kommer ihåg hur det var med blommorna när jag hade katt :) Ha en bra dag, kram Katta

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

hallojs!!! O jag är såå dålig på fet där med övervintring!!! Men nu kanske jag kan lära mig lite här;)))

~~KRAM ♥ MILLAN~~
ha en ny fin vecka!!

Daniel sa...

Bara att värma dem och tala med dem ofta så lär de må toppen! :))

Anci sa...

Hej !
Tack ! Nu har jag kanske större chans att klara min pelargon över vintern :)

Kram
Anci

Bea sa...

Hej!
Övervintring av pelargoner är lite knepigt, några överlever andra inte.
Pelargoner är ju ändå värd ett försök, den kan ju bli en stor fin planta nästa år om det lyckas :)
Må gott! /Bea

Viola sa...

Hejsan, jag har övervintrat pelagoner många år och en del exemplar hos mig är över 20 år..jag tar in dom i slutet av september, de får stå ganska ljust och har en temp på ca 13-14 gr, klipper ned dom fullständigt i februari..under dessa månader vattnar jag bara en gång i månaden...lycka till, VIOLA