torsdag 10 september 2009

Boktips för välbefinnande!

Lisens Örtspa, för skönhet och välbefinnande (Lisen Sundgren) skriver om allt från örter till olika recept på salvor, krämer, ansiktsmasker osv.
Även var man kan köpa saker till exempelvis hudkrämer som man gör själv. Hur man skördar, torkar och förvarar råvaror till ens eget spaskafferi.

Jag fick den här boken i julklapp förra julen men har först nu det här året börja känna att jag faktiskt gillar att använda mer naturliga produkter.

Vi använder så mycket parfymer, konserveringsmedel och konstgjorda ämnen i allt. För mig känns det bra att ha en ansiktskräm som jag förstår vad den innehåller.
Som det är nu använder jag ansiktskrämen Imperialis från Lush den luktar svagt lavendel och är helt fantastisk.

Här bjussar jag på ett litet recept från hennes bok:

Rosenskrubb

  • Kronblad av 10 rosa rosor (ex vresros)
  • 10 g kokosfett
    2 dl strösocker
  • 1 dl mandelolja
    1 tsk rivet skal av citron
  • Smält kokosfettet i ett vattenbad. Lägg övriga ingredienser i ett litermått. Mixa ihop med mixerstav till en jämn röra, den ska påminna om pesto lite i konsistensen.
Rör ner det smälta kokossmöret i blandningen. Häll upp skrubben i en ren glas- eller plastburk.
Skrubben går bra att använda till hela kroppen. Massera in den efter en varm dusch eller ett bad, låt verka några minuter och skölj av.

Efteråt behöver man inte smörja in sig ytterligare, eftersom skrubben innehåller fett. Skrubben håller sig cirka 6 månader.
(Källa: Lisen Sundgren; Lisens örtspa, för skönhet och välbefinnande, Prisma förlag: 2008)

Mycket nöje!
Imorgon bjussar jag på ännu ett recept!

9 kommentarer:

Blåbärs och smultronstället sa...

Hej Lina!
Kul att du kikade in hos mig, för då hittade jag dig. Vad mysigt med en bok där man kan göra sina egna krämer. Det är säkert roligt och nyttigt.
Ha en fin helg!
Susanne

Vita små hjärtan sa...

Tack för titten o din kommentar hos mig!
Nu ska jag kolla vidare här hos dig!
Välkommen åter!
Kram Agnetha

Lotta-livets väv sa...

Hej!
Vad kul att du kikade in hos mig!
Å....vilken kul kurs du läser...men inte behöver väl en dokumentmall i Word vara tråkig? Den kan du ju göra riktigt fin...och problemet med hemsidan löser du strax!
Grafisk kokbok...en bok som jag kan gotta mig i ibland.
Bokstaven, ordet och texten av Christer Hellmark kan få mig att flippa ut totalt...... så njut av din kurs!
Lisens bok och hennes idéer är härliga. Såg hennes vackra burkar på Rosendahl i somras.
/Lotta

Sari sa...

Åh, jag älskar naturliga saker.. O egna hopkok, spännande och så mkt mer värdefullt än ngt annat :)
Ha en jättehärlig fredag söta du!
KRAM

Ellinor sa...

Jag har länge funderat på om jag ska köpa den boken eller ej, men än så länge har det inte blivit av. Toppen nu när du bjuder på en massa fina recept ur den :)
Kram

Katta sa...

Brukar med vara väldigt noga med vad jag smörjer in och använder på huden.Köper aldrig sånt med mineraloljor och parabener i. Det är härligt och roligt att mixa till sånt själv med. Ha en bra helg, kram Katta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Svärmor gjorde egen hudcreme en gång, jag provade aldrig. Lite fegis.. den du använder verkar bra, och härlig doft. Önskar dig en bra helg
Kramar
AnnaMaria

Blåbär och Mjölk sa...

Hejsan Lina!
Tack för receptet. Det kommer jag att få nytta av. :)
Och boktippset ska jag fundera starkt på! Behöver verkligen något sådant. Min hud behöver bli ompysslad i höst! :))

Önskar dig en fin helg!
Kram / Åsa.

Anci sa...

Hej !
Tack för boktips och recept :)
Hoppas att du får en mysig helg med mycket sol.

Kram
Anci