fredag 21 augusti 2009

Det här är Melker


Han är av rasen Devon Rex.
Rexkatter har bara underullen i pälsen och saknar täckhåren, de raka lite strävare.
Därför kan allergiker ibland tåla dem bättre.
För mig går det jättebra, och jag har många kompisar som är rexägare och kattallergiker... Men det är såklart inte självklart att man tål dem!
De som är skönt är att de löser väldigt lite hår (vi har vit soffa och svart katt, behöver jag säga mer?) och de har lockig päls, vilket är lite charmigt.
Men det absolut bästa är deras sätt! Rexkatter är otroligt sociala och tillgivna. De älskar främmande och vill gärna vara med överallt.
Vi brukar skratta här hemma då jag alltid har en svart skugga som följer mig vart jag än går. Många som är van en vanlig katt kan tycka att de är lite väl sociala, men för oss passar det utmärkt. Det är vanligt för rasen att de aporterar, det har båda mina katter gjort.
Jag är så glad över att jag fått möjligheten att lära känna Melker och Ture, de båda har verkligen förgyllt våra liv! Men tro inte att en rexkatt är som vilken vanlig katt som helst, de kommer alltid vara inom en meters avstånd från er! Och gosa eller leka.. Många tycker att de påminner lite mer om en hund än en katt, och visst kan det stämma lite.
Det finns även en långhårig ras som allergiker kan tåla, den heter Sibirisk katt, men det finns även en rexkatt som är lite smalare i kroppen och huvudförmen som heter Cornish rex, den påminner i sättet om devon, och alla tre raserna är väldigt sociala.
Många kan ha svårt för rexkatternas utseende på bild, men när de ser dem live är de helt underbart söta! Min man var vädligt skeptisk innan han sett en devon i verkligheten, men när han fick se en smälte hans hjärta! ;-)
Och som ni ser på Melker så är den ingen "nakenkatt" de heter Spynx, och är väldigt fina de med (en kompis till mig har en).

Inga kommentarer: