måndag 8 december 2008

Jag har extremt svårt för

att se program där djur far illa...
Exempelvis djurpolisen på Animal planet.
Jag får rent utav ångest. Ångest för att jag inte kan göra något och ångest för att något pucko faktiskt kan behandla djur så.
Men jag får också ångest då man ser de utmärglade hundarna, hästarna eller katterna (eller vilket djur det handlar om). De kämpar för att överleva.

Jag är liksom överempatisk när jag ser något sånt. Bilderna etsar sig fast och man mår dåligt så fort de poppar upp i huvudet igen.

Något som inte är ovanligt är bland annat björnar som hållts fångna i hela sitt liv i små små burar i Asien.... Zappade precis förbi Animal planet och det handlade om ännu en björn.

Valde att zappa vidare och försöka tänka på något annat istället. Just den här björnen hade fått hjälp, men led förmodligen av reumatism. Det är otroligt sorgligt och jag hoppas att vi människor någongång kan börja ta hand om naturen, djuren och oss själva bättre i framtiden.

Dessutom såg jag hur några djurrättsaktivister mordhotat pälshandlare och deras familjer, hur sjukt är det???
Tror någon att man är god för att man försöker rädda djuren och samtidigt mordhota någons barn?
Vart tog sunt förnuft vägen?

Jag tycker det är enormt viktigt att djuren behandlas bra. Men någon måtta måste det väl ändå vara? Kan man inte få fram sin åsikt på ett bättre sätt?
Ingen får respekt genom våld och hot!

Man måste kunna skilja på respekt och fruktan!

Inga kommentarer: