onsdag 9 januari 2008

Ljuslyktor...

Jag har en sak i överflöd här hemma! Ljuslyktor.
Helt galet många, men de är ju sååå vackra. Jag är speciellt besatt av Indiskas vackra mosaiklyktor och även av lotusblom-lyktor. Jag har massor, och de är jättefina att kombinera ihop! Jag har massor av färger, men om jag ser någon ny som jag inte har vill jag gärna köpa en. Visst är det sjukt? Men så är det! Jag julpyntar till och med med de lyktorna. Då byter jag ut mina skira rosa, vita eller turkosa mot rött och guld (som jag hade i år) eller rött och vitt (som jag haft tidigare år). Man behöver inte ha tomtegrejer i överflöd för att det ska kännas juligt. Det räcker med att byta ut en del färger på inredningen bara så känns det genast mycket juligare. Visst ska man ha någon liten tomte också, men inte använda pynt bara för att det är tomtar på.



Här är ett axplock de hängande lyktorna hänger just nu i taket i sovrummet. Jag rymmer dem just nu inte i fönstren eftersom julstjärnorna fortfarande hänger i mina fönster Men de är väldigt vackra där de hänger i taket också. Det ska tillläggas att de är vackrast då man har ljus som brinner i.

De här fina hittade jag på Jysk i julas de kostade 15kr för två st... Men de är riktigt vackra och jättefina när man har ljus i.

De här lyktorna kan man hitta liknande på dyra inredningsaffärer. Dessa (de två första bilderna) kostar 10kr styck, men de är precis lika vackra. De vita hade vi på vårat bröllop på borden tillsammans med ljuslyktor som såg ut som porslinsrosor i lime. Och genomskinliga glasskålar med blad och vita blommor flytandes i. Borden var ganska smala och jag ville att gästerna skulle se de som satt mittemot, därför blev det inga buketter på långborden. Sista bilden är några lyktor uppradade och tända (även om det inte syns så mycket eftersom det är så ljust kort).

1 kommentar:

Ellinor sa...

Skönt att se att det inte bara är jag :D