onsdag 29 oktober 2008

Om lov och jobb

Jaha, då var det "höstlov".
Torsdag och fredag.

Som om det fanns tid till det.
En gång i tiden gjorde det det!
Men inte nu mer. Inte när man jobbar som lärare.

Nästan alla jag vet kommer att sitta här imorgon också, kanske på söndag med.
Nu mer läggs det bara mer och mer jobb på lärare.
Man ska vara allt! på en och samma gång.

För mig blir det att ta hem två pärmar.
Jag ska rätta prov, förbereda en ny kurs som börjar om en vecka, Fixa de praktikplatser som saknas till v. 46 (vilket ni kanske tycker är i senaste laget, men som jag kämpat med sen skolan började i princip), jag ska även förbereda för utvecklingssamtalen jag ska börja med nästa vecka.
Jo, jag glömde att säga att jag dessutom ska förbereda nästa veckas lektioner samt informationsmässorna som vi ska på onsdag och torsdag kväll nästa vecka!
Dessutom ska jag göra klart uppgifterna som eleverna som går ut på praktik ska ha med sig.

Vad har vi då gjort den här veckan när eleverna har haft lov?
Jo, MÖTEN. Möten i alla det slag.
Så nästan inget av det man hoppats kunna göra klart den här veckan har hunnits med. Det har varit möten mellan 08.00-16.00 varje dag i princip.

Så är det att vara lärare nu mera.

Pust.
Visst är det skönt med lov?

Inga kommentarer: