söndag 8 juli 2012

När livet ändras från fest till hemmakvällar

När man får barn blir livet helt annorlunda. Helgerna som tidigare innehöll middagar, fester och besök på krogen och festivaler blir oftast hemmavid nu mera. Eller åtminstone tidiga kvällar...
Det är inte så att jag saknar utelivet så jättemycket, jag har gjort det i så många år så det känns skönt att göra något annat!
Men ibland, nu när det är sommar längtar man att kunna fara på en middag och slappna av utan en liten sötgosse som hinner vara överallt och inte alls vill sitta stilla. Man försvinner liksom lite själv när man har fullt upp att hålla reda på sitt lilla underverk...
I helgen har det varit festival här. Och jag var bjuden till tre olika fester. Det hela slutade med att det inte blev en enda (hade verkligen tänkt gå till en kompis som hade inflyttningsfest, men tiden räckte inte till)... Gossebarnet har haft någon reaktion på myggbetten här sista veckan, det har bara blivit värre och värre och tillslut svällde ena handen och båda öronen upp helt samt vristerna.
Har nog aldrig varit med om så mycket mygg som det är i år (förra året hade vi inte en enda!)
Efter att ha skrikigt tre timmar i panik under natten till fredagen fick vi åka in på bvc och få en starkare salva då inget hjälpt sista dagarna. Snacka om att det gör ont i mammahjärtat.
Efter att snart ha jobbat tio dagar i sträck så började orken tryta och hela familjen gjorde kväll halv nio.
Det är sådana gånger man känner sig verkligen urtrist! Nåja, det är en så kort stund de är små och jag njuter av den tiden så mycket det bara går. Men ibland, ibland önskar man att man hade lite mer ork och tid att umgås med alla fina vänner man har.
Visst umgås vi med vänner fortfarande, men det är svårt när man har en gosse som är för nyfiken och social för att kunna somna i vagn på kvällarna och är slut som artist redan vid halv åtta... Tro mig, vi har försökt att vara sociala och kämpat med att få gossebarnet att somna. kl 23.00 den kvällen fick vi ge upp och gå hem! :-)
Som tur var har jag min fina mamma nära tillhands, men då hon haft Vidar nästan alla dagar den här veckan (då han inte är på något sommardagis i sommar) känns det bra om hon får ledigt själv någon kväll! ;-)

Men snart är gossen stora killen, tiden springer iväg verkligen!

Nu drömmer vi om att bygga en stuga där övriga släkten också har stuga... Pappa hade visst en timring liggandes som vi skulle få använda om vi ville! Jippie! Jag vill ha den NUUU!

Nu längtar jag dessutom utomlands i massor!!!

(Bilder från www.caboden.se)



3 kommentarer:

Bjelfen sa...

Ibland vill man så mycket, men tid och ork räcker inte till... Kram!

Ellinor sa...

Kan tänka mig att det på många sätt är en enorm omställning att bli förälder och visst kan man sakna delar av sitt gamla liv. Samtidigt får man inte glömma allt nytt och fint man får!
Hoppas att denna vecka blir lite lugnare för er del. Har du semester snart?
Kram

iLLi sa...

Ingen semester i sommar tyvärr... dock kommer jag inte att jobba så många dagar i veckan framöver. så det blir skönt!
Ja, att få barn är det bästa som hänt en. Men livet blir annorlunda. Inte till det sämre, men annorlunda! :-)
kram!